Ervaringen

ChiWalking is een zeer interessante cursus. Het benadert het lopen op een andere manier, waardoor je blessure vrij kan gaan lopen. Het vereist wel enige oefening, maar dan zie je dat je met wat eenvoudige veranderingen in het lopen, energie en kracht spaart en het lopen zoveel meer plezier geeft. Je loopt makkelijker waardoor je nog meer plezier haalt uit het wandelen en het minder belasten is voor rug, benen etc. De lessen bij Hollend Stilstaan waren leuk en leerzaam. En Anneke is een docente vol passie en enthousiasme.
Nel – ChiWalking


ChiWalking, een aanrader voor de actieve en sportieve wandelaar. Tijdens mijn wandeling naar Santiago de Compostella vorig jaar heb ik enorm veel profijt gehad van de ChiWalking. Niet alleen de techniek zorgde ervoor dat ik zonder blessures deze 800 kilometer lange tocht heb volbracht. Anneke heeft mij ook geleerd goed te luisteren naar wat mijn lijf aangeeft en hier tijdig op te anticiperen. Door gebruik te maken van de ChiWalking techniek heb ik geen knie- en enkel blessures gehad. Ook niet tijdens de afdalingen over oneffen terrein.
Daarnaast heb ik ook heb ik geen enkele blaar opgelopen.Twee weken voor de grote wandeling ging ik, heel vervelend, door mijn rug. Mede door Anneke haar goede adviezen en de techniek van ChiWalking kon ik toch starten. Tijdens het wandelen pakte ik iedere keer weer de techniek op. Onderweg heb ik mede wandelaars die het moeilijk hadden met tips ondersteund en interessante adviezen doorgegeven.
In het begin is het aanleren van ChiWalking echt wel even een dingetje, het lijkt wel alsof je opnieuw moet leren lopen. Tijdens de trainingen geeft Anneke veel persoonlijke aandacht en advies op maat. Dit is heel plezierig vooral voor wandelaars met bestaande blessures. Het aanleren van ChiWalking is erg plezierig, lekker buiten en ontspannen. Ik kwam niet uitgeput en bezweet van de inspanningen thuis. Wel bezweet van het mooie weer overigens. Vooral de trainingen op het strand met de afsluiting in de zee afkoelen waren héél erg leuk. Anneke van mij krijg je een dikke pluim.
Paulien – ChiWalking


Ik heb de RopaRun weer gelopen en met de Chi technieken sneller en gemakkelijker. De gemiddelde snelheid was nu tussen de 13.5 en 14 km/u en nergens last van gehad. Kon hem perfect uitlopen. Het enige is dat ik nog wat stramme kuiten kreeg naar het einde toe. Dus dat is nog een puntje van aandacht. Dus dank voor je goede hulp en advies. Nu op naar de marathon.
Jack – ChiRunning


Na meerdere pogingen tot hardlopen door een aanhoudende kuitblessure maar besloten wat anders te proberen. Door Anneke ben ik in aanraking gekomen met ChiRunning. Door op een andere manier hard te lopen, je buikspieren aan te spannen en gebruik te maken van de zwaartekracht door voorover te hellen, leerde ik blessure vrij lopen. Vrij kort nadat ik met Anneke ben begonnen met ChiRunning heb ik de Dam tot Dam loop gedaan en nu staat de halve marathon op het programma. De ChiRunning techniek heeft er bij mij voor gezorgd dat ik kan blijven hardlopen, wat ik altijd graag doe, zonder enige blessures!!!
Sabine – ChiRunning


Samen met mijn dochter op aanraden van mijn man, hij is lid van ARO’88 in Obdam, zijn we naar de ChiRunning kennismakingscursus in Obdam geweest. Mijn dochter loopt al een tijdje hard. Ik zelf niet en dacht dat dit niets voor mij was. Maar ik moet toegeven: het is wel iets voor mij. Anneke heeft de looptechniek goed uitgelegd en je zou het ook bij gewoon wandelen toe kunnen passen. Daar ik wel eens last van mijn knie heb wordt je ook een beetje bang om hard te lopen. Maar tot nog toe heb ik geen last tijdens en na het hardlopen. Ik denk zeker dat ik hier mee door ga en denk ook dat het goed is om er een vervolg aan te geven in de loop van de tijd om de techniek weer op te frissen. Anneke heeft haar enthousiasme goed kunnen overbrengen en ik kan het een ieder aanraden om dit te gaan doen. Zeker als je ook op latere leeftijd nog wilt hardlopen zonder blessures. Bewust met je lichaam omgaan is voor iedereen een must!!
Jacqueline – ChiRunning


Onder het mom van goede voornemens heb ik me ingeschreven voor de Urbanathlon in Amsterdam. Alleen hoe train je voor zo’n hardloopevenement van 14,5 kilometer met ook nog eens 25(!) obstakels? Hier heeft Anneke mij enorm mee geholpen. Over hekken klimmen, over bankjes springen niets is Anneke te gek. Met haar enthousiasme en kennis heb ik grote vooruitgang geboekt met hardlopen. Het is me zelfs gelukt mee te doen aan een evenement van 12,8 kilometer en deze goed uit te lopen. Voor de Urbanathlon maak ik me dankzij Anneke geen zorgen meer en ik kan haar dan ook aan iedereen aanbevelen. Of je traint voor de Urbanathlon net als ik of voor een ander doel, ik weet zeker dat het Anneke lukt je doel te behalen.
Sebastiaan – ChiRunning


Het was voor mij een behoorlijk stressvolle periode toen ik kennis maakte met Anneke. Ik zat niet lekker in mijn vel en daarbij wilde ik meer gaan sporten. Ik zwem graag maar ik wilde mijn algemene conditie meer verbeteren met hardlopen. Het leek me heerlijk om even een uurtje buiten te rennen, met het hoofd in de wind de stress eruit te zweten na een zware dag. Ik had al een paar hardlooppogingen gedaan, maar het was nooit goed van de grond gekomen. Ik had veel last van kleine pijntjes en had te weinig geduld in de opbouw. Een hardloopcoach kon ik dus wel gebruiken! Anneke heeft mij veel bijgeleerd in mijn houding en techniek, maar daarnaast heeft ze me ook mentaal weer op het juiste spoor gezet. Dankzij de sessies met haar zit ik weer lekker in mijn vel en heb ik veel plezier gekregen in het hardlopen. Ik heb inmiddels een goede conditie opgebouwd en stress behoort tot het verleden! Ik ben haar dankbaar voor haar luisterend oor, de zetjes in de goede richting, alle tips en adviezen en de lol die ze me heeft gegeven in het hardlopen! Ik vind het heerlijk om even buiten te gaan rennen!
Miranda – Outdoor coaching


In maart 2014 heb ik me laten onderwerpen aan een EnergyControl (EC) rust- en inspanningstest. De eerste zes weken daarna ben ik de adviezen minutieus gaan opvolgen. En wat was het effect? Na zes weken was mijn hartslag in rust ruim 10 slagen per minuut gedaald. Verbazingwekkend toch? Ik had echter minder plezier in het sporten. Ik miste het gevoel dat ik flink had getraind. Mijn conditie werd er echter niet minder door. Na deze zes weken ben ik iets `losser` gaan trainen. Zo nu en dan wel even lekker flink doorhalen tijdens een training, maar zeker niet elke keer.
Na 10 maanden stond de Weisensee in Oostenrijk op het programma: 200 km schaatsen op natuurijs. Ik had deze tocht eerder al in 8.09 uur gereden. Vrijdag 31 januari 2015 heb ik de finish, ondanks de heftige sneeuwval, in 7.53 uur gehaald! Mijn trainingsopzet is waarschijnlijk blijvend veranderd door die ene EC meting. Bijzonder toch!
Pim – Testen


Een aantal maanden geleden hebben mijn man en ik een rust en inspanningstest laten doen bij Hollend stilstaan. Voor mijn man, die nu ongeveer een jaar hardloopt en spierreuma heeft, is het vooral belangrijk dat hij na een loopje goed herstelt en ik raakte tijdens het lopen steeds meer gefrustreerd, omdat ik mijn hartslag ging vergelijken met die van mijn man. Mijn hartslag lag 20 slagen hoger en ik dacht dat ik dus veel te hard liep en raakte ook echt uitgeput .
Door de test leerde ik dat die hogere hartslag bij mij hoorde en nu ik dat weet, is de ontspanning weer terug.
Wat voor mijn man heel belangrijk is, is dat hij nu weet in wat voor zone hij kan lopen zonder dat hij te ver gaat en niet goed herstelt, de ene keer betekent dat hij wat rustiger moet lopen, maar het kan ook zo zijn dat hij in diezelfde zone wat harder kan en evengoed herstelt.
Wij zijn heel blij dat we de test hebben gedaan, want het geeft ons goed inzicht in hoe we efficiënt met onze energie om kunnen gaan.
Daan & Michelle – Testen