Daarom Chi walking

Tegenwoordig wordt onder actief bewegen meestal verstaan: sneller, langer, sterker, moeilijker, afzien, zweten, grenzen verleggen, spierpijn. Wandelaars wandelen door met gevoelige knieën, blaren, met zere voetzolen, overbelaste spieren, lage rugpijnen en ga zo maar door. De wens om heel te blijven wordt gelukkig steeds groter. Is dat ook jouw wens?
Dan is ChiWalking de perfecte manier voor jou om te gaan bewegen. Chi Walking baseert zich op het Tai Chi-principe van de geleidelijke vooruitgang. Het blijven focussen op de techniek vormt een stabiele basis voor de volgende stap en voorkomt de druk om sneller vooruit te willen gaan dan past bij jou als individu. Dit zorgt ervoor dat je binnen jouw eigen belastbaarheid blijft wandelen.

CURSUSSEN

Tijdens de cursus ChiWalking ga je de slimme verschillen ten opzichte van gewoon lopen ontdekken en ervaren. Het verschil tussen inspanning en ontspanning voelen. De grote spieren in je lichaam doen het meeste werk. Je lopen wordt een gecontroleerde valbeweging waarbij de ‘naald in watten’ altijd de basis bij het lopen is! Je kan je individueel inschrijven maar deze inspirerende cursus wordt ook aangeboden aan groepen en bedrijven.

Lees verder

WORKSHOPS

Tijdens de inspirerende 1 daagse workshop ChiWalking gaan we op zoek naar het gevoel van een strak uitgelijnde auto die zo min mogelijk energie gebruikt en mooi afgesteld is tijdens het rijden. Lekker ontspannen leren wandelen, met oog voor balans en efficiëntie. Zowel voor beginners als voor gevorderden.
Je kunt je individueel inschrijven. Deze workshop wordt ook aangeboden aan groepen en bedrijven.

Lees verder

OUTDOOR COACHING

Wil je weer de (veer)kracht in je eigen lijf terug vinden? Ga jij in perioden van stress ook maar door zonder voldoende aandacht aan jezelf te besteden? Hollend stilstaan kan je via een 1 op 1 traject op een actieve en activerende manier begeleiden bij herstel en opbouw. Mentale coaching combineren we met wandelen (ChiWalking) – ook wanneer je geen wandel ervaring hebt – of fietsen.

Lees verder

AGENDA | WORKSHOPS & CURSUSSEN

Previous Next
Chi walking techniek

We gaan na de eerste uitleg over de methode eerst op zoek naar de juiste lichaamshouding. De zogenaamde ‘naald in watten’ is de basis. Een goede houding, ontspanning in de ledematen en gebruik maken van de zwaartekracht zorgen ervoor dat je vanuit ontspanning wandelt. We oefenen het wandelen op verschillende tempo’s.

Ook leer je de techniek om heuvels gemakkelijk op en af te lopen. Dit zal je veel voordeel opleveren als je in de bergen wandelt. Je belast je knieën, kuiten en achillespezen veel minder en verspilt minder energie.

Door het pad van de geleidelijkheid te bewandelen kom je steeds meer in de verdieping van de Chi techniek terecht.

Lees verder

FOCUS JE GEEST

Als je nu geen tijd neemt voor je gezondheid moet je later tijd nemen voor je ziek zijn.
Chi is stromende levensenergie:
Activiteit en rust zijn twee vitale aspecten van het leven. Balans vinden tussen die twee is een kunst op zich. Weten wanneer te rusten en wanneer actief te zijn. Het ene in het andere kunnen vinden en in welke mate is wijsheid. Activiteit in rust, en rust in activiteit, is ultieme wijsheid.
Een leven lang bewegen in een fit lichaam.

ADEMHALING

Bij langdurige stress raakt het lichaam
uit zijn natuurlijke balans, waardoor een verkeerde ademhaling ontstaat. Dit kan leiden tot een gevoel van gejaagdheid en onrust. Doel van de therapie is om weer rust in het lichaam te krijgen. Er wordt aandacht besteed aan de ademfrequentie, de ademteug en het adempatroon. Ademhalingsoefeningen zijn een zeer belangrijk onderdeel tijdens de 1 op 1 outdoor coachingstrajecten, maar komen ook zeker aan bod in de ChiRunning en ChiWalking lessen.

Lees verder

TESTEN

De EnergyControl test wordt ingezet om mensen op de juiste lichamelijke belastbaarheid te laten trainen. Aan de hand van de uitslagen wordt een persoonlijk trainingsschema gemaakt. Zo wordt werken aan herstel en opbouw in energie en conditie via een ‘meten is weten’ instrument ondersteund.
De testen zijn een vast onderdeel van het outdoor coachingstraject, maar ook zeer geschikt voor bv. prestatielopers ter voorbereiding voor een event.

Lees verder

Blessure-preventief en energie-efficiënt lopen

Een juiste lichaamshouding, de zogenaamde ‘naald in watten’ is de basis van de ChiWalking wandeltechniek. Het is de fundering van alles wat nog volgt van Chi Walking. Het is belangrijk dat je lichaam correct is uitgelijnd, zodat de structuur je lichaamsgewicht draagt. Op die manier creëer je de gelegenheid om te ontspannen.
Vergelijk je lichaam met een staande kapstok met daaraan jassen. De kapstok is de sterke naald, de jassen zijn de ontspannen watten. Meewerken met de zwaartekracht zorgt mede voor een ontspannen loopbeweging. De grote spieren doen het werk. De kleine spieren in je lichaam worden minimaal belast. Afzetten om vooruit te gaan wordt vervangen door het afpellen van je voeten van de ondergrond! Je gaat er tot in lengte van jaren je voordeel mee doen. Op het platteland maar zeker ook op heuvel- en bergachtig terrein.

Ervaringsverhalen

Previous Next