Ademhalingsoefeningen HRV

Goed ademen is van levensbelang: als de basis maar goed is!

Voel jij je onrustig? Dikke kans dat je ademhaling van slag is ;-( We ademen 24/7. Bij langdurige stress raakt het lichaam uit zijn natuurlijke balans waardoor een verkeerde ademhaling ontstaat. Een van de gevolgen is het ontwikkelen van een verkeerde ademhaling. Dit kan leiden tot een gevoel van gejaagdheid en onrust.

Door het ontwikkelen van een verkeerde ademhaling blijft je lichaam in een permanente staat van paraatheid staan. Je lichaam staat als het ware aldoor op het gaspedaal, ook als je niets doet en op de bank zit. Je lichaam kan de rem niet meer vinden. Je lichaam is dus erg hard aan het werk terwijl hij eigenlijk gewoon in ruststand zou mogen staan. Je ‘motortje’ mag gewoon uit staan. Ademhaling is een van de belangrijkste instrumenten om het lichaam weer tot rust te krijgen en daarmee de vetverbranding weer aan te wakkeren. In rust moeten we vet verbranden, deze grote voorraad is daarvoor gemaakt.

Ademen tijdens Rust

  1. Ademteug: de ademteug is de hoeveelheid lucht die in- & uitgeademd wordt
  2. De frequentie: het aantal keren dat je in- & uitademt
  3. Het adempatroon is zeer belangrijk voor het welbevinden van de mens. De meeste mensen denken dat als je inademt de zuurstof meteen naar je bloed vliegt, maar dat gebeurt pas op de uitademing, daarom is deze zo belangrijk. Je moet in rust de gaswisseling de tijd geven. Of anders gezegd; zolang je de uitademing nog even stil kan zetten voor je weer inademt, ben je nog niet verzuurd en zit je beter in de vetverbranding.

Alle bovengenoemde 3 onderdelen kunnen in rust afwijken. Bij het afnemen van een rustmeting van de EnergyControl brengen we ze in kaart. Via ademhalingstherapie kan je je (onrustige) lichaam weer in de relax stand brengen.

Je hartspier heeft tijd en oefeningen nodig om de juiste modus weer terug te vinden. De dagelijkse oefeningen zijn hierbij zeer belangrijk. We kunnen hierbij gebruik maken van een ‘meten = weten’ instrument: de EC-HRV test applicatie op de smartphone.

Ademen tijdens inspanning
Tijdens inspanning moeten we veel ademen en laat dat ook lekker gebeuren, op een zeker niveau neemt het lichaam het van de geest over en dan adem je vanzelf passend bij de inspanning. Dit is ook het niveau waar op het lichaam zich prettig voelt.

Oefeningen
Dagelijkse ademhalingsoefeningen op een stoel kunnen er voor zorgen dat je hartslag in rust structureel naar beneden bijgesteld wordt. Door middel van ademhalingsoefeningen zoeken we de rem in je systeem weer op. Dus: als je lichaam hard aan het werk is dan mag je hartslag omhoog, als je lichaam niets doet dan moet je hartslag weer naar een relaxstand terugkeren. Dan pas kan je lichaam goed uitrusten. Vervolgens kan je weer sneller en vol energie aan je volgende taak beginnen;-)

Dagelijks op de bank werken aan conditie? Ja dat kan!
Als de basis maar goed is!!! Om de juiste balans weer te hervinden zijn dagelijks oefeningen op de bank noodzakelijk.

  • Ga rechtop op een stoel zitten. Zet je voeten stevig op de grond.
  • Adem rustig in door je neus. Adem rustig uit door je neus.
  • Doe daarna even niets.
  • Adem daarna weer rustig in door je neus, etc.
  • Zorg dat je rustig blijft in ademen.
  • 8 tot 12 ademhalingen per minuut is voldoende

Werkwijze en Kosten

Een rustmeting | ademhalingstherapie via de methode EnergyControl. Je ademhaling wordt in kaart gebracht. Je krijgt na je eerste bezoek stevig huiswerk mee. Na plusminus een maand zien we elkaar weer en kijken we of je jezelf weer een goeie ademhaling eigen hebt gemaakt. Kosten: € 120,00

Natuurlijk kunnen we, indien nodig, een vervolgafspraak maken.