Ademhalingstechniek

Goed ademen is van levensbelang

We ademen 24/7. Bij langdurige stress raakt het lichaam uit zijn natuurlijke balans, waardoor een verkeerde ademhaling ontstaan. Een van de gevolgen is het ontwikkelen van een verkeerde ademhaling. Dit kan leiden tot een gevoel van gejaagdheid en onrust. Door het ontwikkelen van een verkeerde ademhaling blijft je lichaam in een permanente staat van paraatheid staan. Je lichaam staat als het ware aldoor op het gaspedaal, ook als je niets doet en op de bank zit. Je lichaam kan de rem niet meer vinden. Je lichaam is dus erg hard aan het werk terwijl hij eigenlijk gewoon in ruststand zou mogen staan. Je ‘motortje’ mag gewoon uit staan. Ademhaling is een van de belangrijkste instrumenten om het lichaam weer tot rust te krijgen en daarmee de vetverbranding weer aan te wakkeren. In rust moeten we vet verbranden, deze grote voorraad is daarvoor gemaakt.

Ademen tijdens Rust

  1. Ademteug: de ademteug is de hoeveelheid lucht die in- en uitgeademd wordt en zijn even groot (= niet te diep in-, en uitademen)
  2. De frequentie (= het aantal keren dat je in- en uitademt)
  3. Het adempatroon is zeer belangrijk voor het welbevinden van de mens. De meeste mensen denken dat als je inademt de zuurstof meteen naar je bloed vliegt, maar dat gebeurt pas op de uitademing, daarom is deze zo belangrijk. Je moet in rust de gaswisseling de tijd geven. Of anders gezegd; zolang je de uitademing nog even stil kan zetten voor je weer inademt, ben je nog niet verzuurd en zit je beter in de vetverbranding.

Alle bovengenoemde 3 onderdelen kunnen in rust afwijken. Bij het afnemen van een rustmeting van de EnergyControl brengen we ze in kaart. Via ademhalingstherapie kan je je (onrustige) lichaam weer in de relax stand brengen. Je hart heeft tijd en oefeningen nodig om de juiste modus weer terug te vinden. De dagelijkse oefeningen zijn hierbij zeer belangrijk. We gebruiken hierbij een ‘meten is weten’ instrument: de EC-HRV test applicatie.

Ademen tijdens inspanning
Tijdens inspanning moeten we veel ademen en laat dat ook lekker gebeuren, op een zeker niveau neemt het lichaam het van de geest over en dan adem je vanzelf passend bij de inspanning. Dit is ook het niveau waar op het lichaam zich prettig voelt. Aan de hand van dit niveau worden de trainingsschema’s gemaakt.
Tijdens de ademhalingsoefeningen is er ook aandacht voor borst- en buikademhaling als ook voor neus- en mondademhaling. Ademhalingsoefeningen zijn een belangrijk onderdeel tijdens de 1 op 1 coachingstrajecten.

Oefeningen
Dagelijkse ademhalingsoefeningen kunnen er voor zorgen dat je hartslagen in rust structureel naar beneden bijgesteld worden. Door middel van ademhalingsoefeningen zoeken we de rem in je systeem weer op. Dus: als je lichaam hard aan het werk is dan mag je hartslag omhoog, als je lichaam niets doet dan moet de hartslag weer naar een relaxstand terugkeren. Dan pas kan je lichaam goed uitrusten. Vervolgens ben je sneller uitgerust en kan je weer uitgerust aan je volgende taak beginnen.

Hier volgt een oefening:

  • Ga rechtop op een stoel zitten. Zet je voeten stevig op de grond.
  • Adem rustig in door je neus. Adem rustig uit door je neus.
  • Doe daarna even niets.
  • Adem daarna weer rustig in door je neus, etc.
  • Zorg dat je rustig blijft in ademen.
  • 8 tot 12 ademhalingen per minuut is voldoende

Dagelijks op de bank
Om de juiste balans weer te hervinden zijn dagelijks oefeningen op de bank nodig. Er wordt aandacht besteed aan de ademfrequentie, de ademteug en het adempatroon.